بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان

سلامت دهان و دندان شما مهمتر از آن چیزی است که ممکن است تصور کنید. بیاموزید که چگونه سلامت دهان، دندان ها و لثه ها می تواند بر سلامت عمومی شما تأثیر بگذارد.

دندان در مشهد سعادت copy 1 بهترین کلنیک دندانپزشکی مشهد ارائه کلیه خدمات دندانپزشکی با بهترین تجهیزات و اتاق عمل بیهوشی

علت اهمیت بهداشت دهان و دندان چیست؟

آیا می دانستید که سلامت دهان و دندان شما سرنخ هایی در مورد سلامت کلی شما ارائه می دهد؟ آیا می دانستید که مشکلات در دهان می تواند بقیه بدن را تحت تاثیر قرار دهد؟ با یادگیری بیشتر در مورد ارتباط بین سلامت دهان و دندان و سلامت کلی از خود محافظت کنید.

بهداشت دهان
همین حالا نوبت خود را دریافت کنید

[bookly-form hide=”categories,service_duration,date,week_days,time_range”]

کامپوزیت، لمینیت و ایمپلنت

با بهترین کیفیت، بصورت اقساطی

مشاوره و استعلام قیمت:

چه ارتباطی بین سلامت دهان و دندان و سلامت کلی وجود دارد؟

مانند سایر نواحی بدن، دهان نیز پر از میکروب است. آن میکروب ها عمدتاً بی ضرر هستند. اما دهان ورودی دستگاه گوارش است. این لوله طولانی اندام ها از دهان تا مقعد است که غذا از آن عبور می کند. دهان همچنین ورودی اندام هایی است که اجازه تنفس را می دهد، به نام مجاری تنفسی. بنابراین گاهی اوقات میکروب های موجود در دهان می توانند منجر به بیماری در سراسر بدن شوند.

اغلب دفاع بدن و مراقبت خوب از دهان، میکروب ها را تحت کنترل نگه می دارد. مراقبت خوب از دهان شامل مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن است. بدون رعایت بهداشت دهان و دندان، میکروب ها می توانند به سطوحی برسند که ممکن است منجر به عفونت هایی مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود.

همچنین، برخی داروها می توانند جریان تف به نام بزاق را کاهش دهند. این داروها شامل داروهای ضد احتقان، آنتی هیستامین ها، مسکن ها، قرص های آب و داروهای ضد افسردگی است. بزاق غذا را می‌شوید و اسیدهایی را که میکروب‌ها در دهان می‌سازند متعادل نگه می‌دارد. این به جلوگیری از گسترش میکروب ها و ایجاد بیماری کمک می کند.

میکروب های دهان و تورم و تحریک دهان که التهاب نامیده می شود، با یک نوع شدید بیماری لثه به نام پریودنتیت مرتبط است. مطالعات نشان می دهد که این میکروب ها و التهاب ممکن است در برخی بیماری ها نقش داشته باشند. و برخی بیماری ها مانند دیابت و HIV/AIDS می توانند توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت کاهش دهند. که می تواند مشکلات بهداشت دهان و دندان را بدتر کند.

کلینیک دندانپزشکی سعادت از ساعت 9 صبح تا 11 شب در خدمت شما عزیزان میباشد

چه شرایطی را می توان با سلامت و بهداشت دهان مرتبط دانست؟

سلامت و بهداشت دهان و دندان شما ممکن است در شرایطی مانند:

اندوکاردیت

این عفونت پوشش داخلی حفره ها یا دریچه های قلب به نام اندوکارد است. اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که میکروب‌های قسمت دیگری از بدن، مانند دهان، از طریق خون پخش می‌شوند و به نواحی خاصی در قلب می‌چسبند. عفونت اندوکارد نادر است. اما می تواند کشنده باشد.

پوسیدگی دندان

بیماری قلب و عروقی

برخی تحقیقات نشان می دهد که بیماری قلبی، گرفتگی عروق و سکته مغزی ممکن است با التهاب و عفونت هایی که میکروب های دهان ایجاد می کنند مرتبط باشند.

عوارض بارداری و زایمان.

بیماری لثه به نام پریودنتیت با زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد مرتبط است.

ذات الریه

میکروب های خاصی در دهان می توانند وارد ریه ها شوند. این ممکن است باعث ذات الریه و سایر بیماری های تنفسی شود.

برخی شرایط بهداشتی نیز ممکن است بر بهداشت دهان و دندان شما تأثیر بگذارد، از جمله:

دیابت

دیابت باعث می شود بدن کمتر بتواند با عفونت مبارزه کند. بنابراین دیابت می تواند لثه ها را در معرض خطر قرار دهد. به نظر می رسد بیماری لثه در افرادی که دیابت دارند بیشتر اتفاق می افتد و جدی تر است.

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که بیماری لثه دارند، کنترل سطح قند خونشان دشوارتر است. مراقبت منظم از دندان می تواند کنترل دیابت را بهبود بخشد.

در مورد داروهایی که مصرف می کنید به دندانپزشک خود بگویید. و مطمئن شوید که دندانپزشک شما از هرگونه تغییر در سلامت کلی  و همچنین بهداشت دهان شما مطلع است. این شامل بیماری های اخیر یا شرایط مداومی است که ممکن است داشته باشید، مانند دیابت

HIV {بیماری ایدز}

مشکلات دهانی، مانند زخم های دردناک دهان به نام ضایعات مخاطی، در افراد مبتلا به HIV شایع است.

سرطان

تعدادی از سرطان ها با بیماری لثه مرتبط هستند. اینها شامل سرطان های دهان، دستگاه گوارش، ریه، سینه، غده پروستات و رحم است.

بیماری آلزایمر

با بدتر شدن بیماری آلزایمر، سلامت و بهداشت دهان و دندان نیز بدتر می شود.

چگونه می توانم از سلامت دهان خود محافظت کنم؟

برای محافظت از سلامت دهان خود، هر روز مراقب دهان خود باشید.

دندان های خود را حداقل دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. از یک برس با موهای نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. زبانت را هم مسواک بزن
روزانه بین دندان های خود را با نخ دندان، نخ دندان یا سایر محصولات ساخته شده برای این منظور تمیز کنید.

پوسیدگی دندان

رژیم غذایی سالم داشته باشید و غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید.
مسواک خود را هر 3 تا 4 ماه یکبار تعویض کنید. در صورت فرسوده شدن یا گشاد شدن موها این کار را زودتر انجام دهید.

درمان دندان

حداقل سالی یک بار برای چکاپ و تمیز کردن به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک شما ممکن است بسته به وضعیت بهداشت دهان شما مراجعه یا تمیز کردن را بیشتر توصیه کند. اگر لثه های شما به مراقبت بیشتری نیاز دارند، ممکن است شما را نزد یک متخصص لثه به نام پریودنتیست بفرستند. از تنباکو استفاده نکنید

مطالب بیشتر در مورد بهداشت دهان و دندان در سایت زیر مشاهده کنید

5/5 - (2 امتیاز)